Informális és nem formális tanulási lehetőségek bővítése a Kiss Bálint Református Általános Iskolában

A projekt célja olyan tanórán kívüli ismeretterjesztő és fejlődést elősegítő programok megvalósítása, melyek művészeti, kulturális és kreatív tartalommal rendelkeznek és hozzájárulnak a gyermekek különböző kompetenciáinak fejlesztéséhez, ezáltal kiterjesztve és színesítve a neveléshez és képzéshez való hozzáférés lehetőségeit.

A pedagógusok számára az intézményi foglalkoztatás keretein belül gyakran határokat szab a rendelkezésre álló időkeret és a többi tanulóval való együttes oktatás feladata, ezért kiemelten fontos a szülők bevonása. A megfelelő családi háttérrel és rendezett életkörülménnyel rendelkező tanulók esetében ez könnyebben megvalósítható a szülők nyitottságából adódóan.

Közvetlen célcsoport:
A közvetlen célcsoportot a projektben résztvevő pedagógusok és diákcsoportok alkotják. Ez esetünkben 310 diákot 13 pedagógust jelent.
A projektben megvalósított tevékenységekbe várhatóan összesen 13 fő pedagógus kerül bevonásra. A projekt ezen célcsoportját képezi minden olyan tanító és nevelő, aki a támogatást igénylő intézményben, vagy az együttműködő partnerként bevont intézmények valamelyikében tevékenykedik. Ahhoz, hogy a gyermekek készségeinek, képességeinek fejlesztése megfelelően valósulhasson meg, elengedhetetlen a fejlesztő tevékenységekért felelős, vagy ezekben részt vevő dolgozók felzárkóztatása, informálása, felkészítése is, hiszen ennek hiányában a tudás átadása, a személyre szabott fejlesztés sem valósulhat meg megfelelően.
A megvalósítani kívánt projekt keretében lezajló programokba/eseményekbe várhatóan 310 fő gyermek kerül bevonásra. A célcsoport tagjait képezi minden olyan diák, aki a támogatást igénylő intézményben tanul. Az intézmény célja, hogy minél több gyermek számára biztosítson személyre szabott, egyéni igényeknek megfelelő oktatási-nevelési programot, illetve tanórán kívüli fejlesztő lehetőségeket. Ez alapján a projekt kiemelt célcsoportját képezik tehát a sajátos nevelési igényű, vagy beilleszkedési, tanulási, és magatartási nehézségekkel küzdő gyermekek is. Ezek a gyermekek kiemelt odafigyelést és törődést igényelnek, hiszen számukra a tudásanyag elsajátítása nagyobb nehézséget okoz, mint társaik számára. A projekt megfelelő alkalmat és lehetőséget biztosít e törekvés megvalósítására, hiszen a tanórán kívüli foglalkozások fesztelenebb légköre, lazább követelményrendszere megengedi, hogy a tanulókkal személyre szabottan lehessen foglalkozni, így felzárkóztatásuk is hatékonyabb lehet.
E gyermekek fejlesztésére nagy hangsúlyt szükséges fektetni. Az intézmény feladata a gyermekek egyéni képességeihez mért differenciálása és oktatásukban, nevelésükben a megfelelő fejlesztő eszközök egyéni igényekre szabott alkalmazása.
A tanulók családtagjainak részvétele kiemelten fontos célkitűzésünk, hiszen a gyermekek fejlődésében, fejlesztésében nagy szerepe van az otthoni segítő, építő környezetnek. Általánosan elmondható, hogy a legtöbb szülő nyitott a gyermekek otthoni fejlesztésére, kreatív, ismeretterjesztő nevelésére, azonban megfelelő ismeretei hiányában ezt a törekvést nem tudja megfelelően megvalósítani. E probléma kiküszöbölése érdekében fontos olyan lehetőségek biztosítása, melyek során a szülő elsajátíthat olyan nevelési formákat, melyeket alkalmazva segítheti gyermekét a társadalmi beilleszkedésben, képességei kibontakoztatásában, készségei fejlesztésében, egészséges önértékelésének kialakításában. A szülők, családtagok programokba történő bevonása illetve a pedagógusok által biztosított szakmai segítségnyújtás e célok megfelelő megvalósítását garantálja. A lehetőségek ismertetése érdekében a szülők, nevelők számára előzetes tájékoztatást tartunk a megvalósítani kívánt tevékenységekről, azok céljairól. A bevonni kívánt személyek - tehát e célcsoport tagjainak száma csak a szülők visszajelzései alapján konkretizálhatók, azonban becsléseink szerint megközelítőleg 200 fő részvételére biztosan számíthatunk.


Közvetett célcsoport:
A közvetett célcsoportba tartoznak a tanári kar projekten kívüli tagja, egyéb szakmai dolgozók az intézményben, partnerintézmények pedagógusai, projektben érintett diákok szülei. Ők a projekt eredményeinek nem közvetlen használói, de reményeink szerint a projekt eredményei és hatásai az ő szintjükön is pozitív változásokat generálhatnak. Esetünkben ez 270 diákot és 22 tanárt jelent. A szülők esetében kb. 260 főt érint.
A projektben érintettek körébe tartoznak a fenntartó képviselői, azon diákok szülei, akik konkrétan nem érintettek a projektben illetve egyéb szakmai partnereink (pl. más iskolák). Ők azok, akik a projekt eredményeit nem használják, azonban a projekt működtetésében és az eredmények fenntartásában szerepet játszanak.

Megvalósítási helyszín: 6600, Szentes, Kossuth tér 2